Kirkkonummen koirametsä

Tervetuloa nauttimaan luonnon

rauhasta ja vapauden riemusta!

Koirametsän ohjeet

KIRKKONUMMEN KOIRAMETSÄ / KYRKSLÄTTS HUNDSKOG

Noudatathan koirametsän ohjeita vieraillessasi alueella, näin takaamme kaikille viihtyisän ja turvallisen käynnin.

Pidä kiinni varausajoista!

PIN-koodilla pääset sisään vasta tasan vuorosi alkaessa.

Vaihtoväli on aikasi lopussa, eli poistuthan 15 min ennen ajanvarausjärjestelmän näyttämää kokonaisaikaa.

• Koirametsässä vieraillaan vain ajanvarauksella. Koirametsä on auki joka päivä klo 6–22 vuoden ympäri ja voit varata koirametsän omaan käyttöösi.
  • Pidä kiinni varausajoista!
  • PIN-koodilla pääset sisälle vasta tasan aikasi alkaessa.
  • Älä saavu parkkipaikallekaan etuajassa jotta edellinen vieras ehtii poistua paikalta ja poistuthan myös koirametsästä ja parkkipaikalta välittömästi aikasi päätyttyä.
  • Kaikkiin varauksiin sisältyy aina vartin vaihtoväli asiakkaiden välillä, joka varausjärjestelmässä näkyy automaattisesti 15 minuutin lisäyksenä varaamaasi aikaan. Eli varatessasi 60 minuutin ajan, varausjärjestelmä näyttää 75 minuuttia poistumisajan kanssa. Vaihtoväli on aikasi lopussa.
  • Koirametsän alue ja ajoreitti on ainoastaan ajan varanneiden käytössä! Kaikki muu liikkuminen ja pysäköinti alueella on kielletty.
  • Tupakointi on kielletty! Olemme savuton ympäristö.
  • Tuothan vain terveen koiran koirametsään. Älä tuo narttua jolla on kiima koirametsään. Rokotukset on oltava voimassa Kennelliiton sääntöjen mukaisesti.

• Kerääthän koiran kakat pois, kiitos! Kakkapusseja ja roskiksia löytyy koirametsästä useista paikoista. Roskat saa laittaa kaikkiin alueella oleviin roskiksiin.
  • Huomioithan ettei metsään jää seuraaville kävijöille mitään ruokaa mitä koirat voivat syödä. Jos annat koiralle makupaloja, seuraa että koira myös syö ne. Metsässä vierailee koiria joilla on tarkka ruokavalio esimerkiksi sairauden tai allergian vuoksi.
  • Älä anna koirasi kaivaa aidan viereltä. Alue on aidattu 2 metriä korkealla panssariverkolla, joka on koko matkalta maahan asti, mutta ei ole upotettu maahan. Tarkistamme aidan kunnon päivittäin. Pyydämme ilmoittamaan meille mikäli havaitset puutteitta aidassa.
  • Huolehdi, että ehdit poistua koirametsästä ja parkkipaikalta vuorosi loppuun mennessä. Portilla on ns. eteinen, joka helpottaa koiran kiinni kytkemistä. Koirat on ehdottomasti pidettävä kytkettynä kaikkialla muualla kuin koirametsän aidan sisäpuolella.
  • Tulenteko on sallittu vain 2 h 15 min pituisissa ja tätä pidemmissä vuoroissa, jotta nuotio ehtii sammua varauksen aikana.

• Ulkoilet koirasi kanssa omalla vastuulla. Alue on metsämaastoa ja osittain kalliota. Alueella on siis paikkoja, jossa koira voi loukata itsensä. Alusta voi olla liukas sateen jälkeen. Seuraathan siis koirasi liikkumista metsässä. Kirkkonummen koirametsä ei vastaa koiralle tai sen ohjaajalle sattuneista tapaturmista.
  • Alueella voi esiintyä puutiaisia, joten vierailun jälkeen kannattaa tarkistaa koiran turkki. Eläinlääkärisi voi auttaa sinua valitsemaan koirallesi sopivimman ennaltaehkäisyn torjumaan punkkitartuntoja. Metsässä voi esiintyä käärmeitä. Yleensä käärme pyrkii pakenemaan, mutta jos se ei ehdi paeta, se voi puolustautua puremalla. Mikäli kyy puree koiraasi, ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin.
  • Jokainen ulkoilee metsässä omalla vastuullaan.
  • Paukkuarkojen koirien omistajille tiedoksi: koirametsämme sijaitsee muutaman kilometrin päästä puolustusvoimien aluetta, eli Upinniemen varuskunnan harjoitusaluetta. Toisinaan maanpuolustuksellamme on ampuma-harjoitukset ja sieltä kuuluu pauketta koirametsään asti. Harjoituksista ei tiedoteta etukäteen.

Hätätilanteiden varalle

Yleinen hätänumero: 112

Koirametsän osoite: Hilantie 357, 02480 Kirkkonummi

Eläinlääkäri

Espoon kaupungin eläinlääkäri: 09 8168 4458

Ajanvaraus eläinlääkärille ma–pe klo 9–10 (kiireelliset) ja klo 14–15.

Eläinlääkärin päivystys

Pieneläinsairaalan päivystys: 0600 97411

Virka-ajan ulkopuolisesta (arkisin klo 16–8, viikonloppuisin sekä arkipyhinä) eläinlääkäripäivystyksestä vastaa Yliopistollinen eläinsairaala.

Koirametsän varustelu

• Parkkipaikka löytyy koirametsän portin edestä.
  • Portilla on eteinen, joka helpottaa koiran kytkemistä pois lähtiessä.
  • Alue on aidattu 2 metriä korkealla panssariverkolla. Verkko ulottuu maahan asti, mutta ei ole upotettu maahan. Aidan kunto tarkistetaan päivittäin, ilmoitathan meille jos havaitset siinä puutteita.
  • Parkkipaikka on valaistu, mutta koirametsässä ei ole muuten valaistusta.
  • Alueella on ulkohuussi kävijöiden käytössä. Huussista löytyy ensiapulaukku ja käsidesiä ym. tarvikkeita.
  • Alueella on laavu. Tulenteko on sallittu vain 2 h 15 min pituisissa ja tätä pidemmissä vuoroissa, jotta nuotio ehtii sammua varauksen aikana. Eli varaathan vähintään 2 h 15min vuoron mikäli aiot grillata.
  • Alueelta löytyy kakkapusseja jätösten siivoamiseen sekä roskiksia useista paikoista.

Laavun ohjeet

• Voit ostaa polttopuut verkkokaupasta varauksenteon yhteydessä hintaan 5 €/kerta väh. 2 h 15 min varausten yhteydessä.
  • Polttopuulaatikko on lukossa ja varaamalla polttopuut tilaaja saa koodin laatikon avausta varten sähköpostitse.
  • Polttopuut löytyvät laavun takana olevasta lukitusta laatikosta.
  • Käsisammutin löytyy kotalaavulta.
  • Varmistathan, että tuli on sammunut ennen kun lähdet.
  • Metsäpalovaroitusten aikaan tulenteko on kiellettyä.